Whitsundays Dag 1-2

 
7 - 8 jan 2014 
 
Nu var det dags för seglingen i Whitsunday Islands. Solway Lass hette våran båt och den skulle vi tillbringa de närmaste 4 dagar/3 nätterna på! Kanske Australiens snyggaste båt?  Solway Lass byggdes år 1902, och var fortfarande bevarad i gammal stil, supermysig. Nere vid hytterna fanns gamla foton på båten från förr, den hade varit med i både första och andra världskriget (nedanför står lite mer historia om båten). Uppe på däck fanns bänkar och bord, lite soldäck och ett nät man kunde ligga och hänga i om man kände för det.
 
Efter en snabbsamling med gruppen vi skulle resa med fick vi gå ombord på båten. Vår grupp bestod av ca 25 pers plus ett crew på runt 5 personer. En blandning av supersköna människor i alla åldrar från 20-65 (?) år med folk från England, Irland, AU, Nya Zeeland, Usa, Schweiz & Sverige & allt vad det var.
Våran hytt som var en twin-hytt, var av det minsta laget, 2 smala sängar över varann och ett litet "bord" och en plätt golv att stå på, compact living.
 
Första kvällen fick vi lite säkerhetsinfo osv, sen blev det lite "mingel" & snacks, och senare kvällsmat från kocken som skulle serva oss frukost, lunch, middag och snacks de kommande dagarna :) Buffémåltider varje dag. Kocken var väl sådär, ibland var det ganska tråkig och smaklös mat, men han lyckades superbra med en del måltider, så helt OK ändå! Frukosten var ganska basic med lite yougurt och toast m.m,  vi som hade hoppats på näst intill hotell-frukost domma dagarna ;)
 
Ombord på båten fanns en liten fin bar där man kunde inhandla diverse drinkar & öl för 5 dollar st (ca 30 kr). Vi blev lite lurade när vi bokade då de sa att det var BYO (bring your own alcohol) på båten, men när vi checkade in så sa de att det inte alls var BYO. Fast vi smugglade in lite ändå. Vi hade haft en liten skum lukt i vår hytt under hela resan, och jag visade det för en i crewet. Så det slutade med att de bjöd oss på hela drinknotan sista dagen ändå :)
 
Det blev sängen hyfsat tidigt första kvällen.
 
Lånad bild 
Lite historia om Solway Lass:
"Built 1902 in Holland of German Steel with Timber decking as a sail powered cargo vessel. Originally named Stina. In 1905 sold and renamed to "Adolf", working in and around the Baltic and North Sea. In 1915 seized as a prize of war by the British and used as a Q-Ship during World War I. At the end of WWI, worked as a coal, produce and stone carrying vessel between Liverpool and Scottish Ports. In 1924 sold to a Scottish firm in the Solway Firth where she was renamed Solway Lass. When WWII broke out the Germans seized SL as a prize of war where she was used to supply their armed forces. During the war SL hit a mine and was badly damaged, however the Germans repaired the hull because SL was useful as a sail-powered icebreaker. After WWII SL served in the South Pacific as a Cargo Vessel. In 1983 a Sydney Businessman purchased SL in Fjii. From 1983 to 1985 SL was rebuilt and in 1988 took pride of place in the 1st Fleet re-enactment of the Tall Ships into Sydney Harbour. Late 1998 Southern Cross Sailing Adventures purchased Solway Lass from Matilda Cruises Sydney. Early 1999 remodelled for overnight 3 day & 3 night sailing holidays in the Whitsundays."
 
 
 
 
Abel Point Marina
 
 
 
Snart frukosttajm
 
 
 
 
 
 
  
 
DAG 2
 
Resan började inte jättebra, då AC:n i hytterna hade slutat fungera under natten, så det var knappt ingen som fått nån sömn den natten.  Det var säkert över 35 grader i hytterna och folk hade gått upp och sovit på däck. Hermsk natt, vilket resulterade i att man var astrött hela dagen.. Dessutom hade både jag och Claes blivit lite halvsjuka..
 
 Idag stod Whitehaven Beach på schemat, stranden som sägs vara en av världens vackraste stränder.
Sanden på Whitehaven beach består av 98 kiseldioxid och användes till att tillverka glaset i NASAs hubbleteleskop som cirkulerar uppe i rymden. Sanden är så fin att man kan använda den till att polera smycken och putsa tänderna med. Vi fick varsin förslutningsbar plastpåse till att ha våra kameror i, då sanden tränger in i elektronik och kan förstöra den. Det är förbjudet att ta någon sand med sig, och om du försökte var det väldigt höga böter (10 000 dollar läste jag nånstans). Den enda som nånsin fått ta av sanden är NASA.
 
Vi började med en promenad upp till en lookout över Hill Inlet. Där tog vi massa foton sen gick vi ner till stranden för lite bad ett par timmar. Eftersom det är manet-säsong var vi tvungna att ha heltäckande våtdräkter när vi skulle bada (dock badade personalen på båten utan våtdräkt, så det är nog inte så stor chans att bli stungen av en manet ändå?).
 
 
 
Här steg vi i land
 
 
Hill Inlet & Whitehaven Beach
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi kom ombord på båten igen fick en god buffélunch, sen blev det ett par öl och nån drink och slapp på båten resten av dagen.  Blev underhållna av jättestora tonfiskar och en annan söt platt fisk på natten som simmade brevid båten och käkade andra fiskar som låg och flöt på vattenytan. Riktigt häftiga :) Fick tyvärr ingen bild.
 
 
 
 
 
Förbereder för lian-svingning
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer från er läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus