After-Sail party

10 jan 2014

På kvällen efter en segling går man alltid ut och äter och festar hela gruppen och crewet inne i Airlie Beach. Även att vi var lite bakis sen gårdagen bestämde vi oss för att hänga med. Dom i vårt crew skulle på födelsedagsfest för någon just denna kvällen, så vi fick klara oss utan dom, förutom volontären som hängde med oss. De flesta från båten kom och det blev en skitrolig kväll (i alla fall början av kvällen..)!
Vi möttes på en stor utekrog där vi käkade och drack massa billiga jugs med öl och diesel osv ;) . Blev rätt galet, med folk som dansade på borden och så vidare haha..

Whitsundays Dag 4

10 jan 2014

Sista dagen på seglingen, på förmiddagen skulle vi vara i hamn igen. Det regnade fortfarande så istället för att snorkla som de planerat från början så blev det en utflykt till en ö. Efter det blev det lite livräddningsövning med volontären som fick åka över däck :p Mycket mer hann vi inte den dagen.
När vi sagt hej då tog bussen oss tillbaka till campingen och på kvällen väntade utgång i Airlie med gänget!

Vår lilla hytt (och de enda korten Claes tog på mej ombord)

Livräddnings-"övning"

Snart i hamn igen

Vår kapten

Crewet i ordning: Bartendern - Kocken - Volontären från Schweiz - 2 personal

Whitsundays Dag 3

9 jan 2014

Denna dagen var det dags för lite dykning och snorkling på Stora Barriärrevet. Medan Claes åkte ut och dök på morgonen la jag mig och solade och läste lite på däck. När han kom tillbaka så åkte vi och snorklade. Jag ville inte dyka, får lite panik bara på tanken att andas genom tuber och vara så långt under vatten bland läskiga fiskar & koraller och inte kunna fly ifall det skulle komma en haj eller nåt :P Så tror inte dyka är nåt för mig. Fick se endel färgglada fina fiskar & koraller ändå. Claes tyckte inte det var så jättebra dyk här för vattnet var grumligt den dagen och sen fick han inte se så mycket. Några på båten som dykt utanför Cairns sa att det var mycket färggladare där uppe.

Här hade vi slagit ankare i natt & borta vid ön är stranden vi snorklade ifrån

Lite bilder från Claes dyk

(Det var bl.a. sånahär söta fiskar som simmade runt båten igårkväll! Större i verkligheten än på bild, säkert 1 m lång?)

Snorklingen

Efter lunch åkte de flesta ut för en till snorklingrunda på ett annat ställe, men jag var lite smått åksjuk och kände hellre för att stanna på båten och bara sitta och njuta lite och ta en kall öl på däck. Kändes som det varit fullt upp nästan hela tiden.

Denna dagen var folk mycket piggare, det märktes :) De fick ju igång AC:n igår som tur var så man kunde sova. Så när de andra kom tillbaks till båten igen hade vi en skitkul och trevlig eftermiddag/kväll/natt med asskönt gäng! Satt ute på däck och drack gott, solen lyste, prata med de andra på båten. Bland annat med ett irländskt par och en jättego singeldam från Sydney :) Kan säga att engelsmän och irländare är galna, men väldigt roligt & trevligt folk, och de kan det där med att festa :P (Det märktes speciellt på Solway Lass efterfest i Airlie Beach efter seglingen). Paul lärde oss också att dricka "diesel" som de dricker i England. Det består av att man blandar öl, cider och tranbärsjuice. Rätt gott faktiskt!

Några öl senare serverades det en supergod middag med rotfrukter, kött, majs och nån jättegod sås m.m. det smakade svensk husmanskost och det hade man saknat! Sen drog piratfesten igång. Med charader ute på däck, sen började regnet ösa ner så då flyttade vi in och fortsatte där med lite olika lekar. Höll väl på till halv 4, 4 på natten. Lyckad kväll!

Det irländska paret

Jag & Shannon köpte oss varsin ölkylare :)

Bartendern

Svenska killen Joakim

Roliga engelsmannen Paul höll i ställningarna ombord, en riktig pajas (vi tyckte han var väldigt lik min bror Linus utseendemässigt!!)

Whitsundays Dag 1-2

7 - 8 jan 2014

Nu var det dags för seglingen i Whitsunday Islands. Solway Lass hette våran båt och den skulle vi tillbringa de närmaste 4 dagar/3 nätterna på! Kanske Australiens snyggaste båt?  Solway Lass byggdes år 1902, och var fortfarande bevarad i gammal stil, supermysig. Nere vid hytterna fanns gamla foton på båten från förr, den hade varit med i både första och andra världskriget (nedanför står lite mer historia om båten). Uppe på däck fanns bänkar och bord, lite soldäck och ett nät man kunde ligga och hänga i om man kände för det.

Efter en snabbsamling med gruppen vi skulle resa med fick vi gå ombord på båten. Vår grupp bestod av ca 25 pers plus ett crew på runt 5 personer. En blandning av supersköna människor i alla åldrar från 20-65 (?) år med folk från England, Irland, AU, Nya Zeeland, Usa, Schweiz & Sverige & allt vad det var.
Våran hytt som var en twin-hytt, var av det minsta laget, 2 smala sängar över varann och ett litet "bord" och en plätt golv att stå på, compact living.

Första kvällen fick vi lite säkerhetsinfo osv, sen blev det lite "mingel" & snacks, och senare kvällsmat från kocken som skulle serva oss frukost, lunch, middag och snacks de kommande dagarna :) Buffémåltider varje dag. Kocken var väl sådär, ibland var det ganska tråkig och smaklös mat, men han lyckades superbra med en del måltider, så helt OK ändå! Frukosten var ganska basic med lite yougurt och toast m.m,  vi som hade hoppats på näst intill hotell-frukost domma dagarna ;)

Ombord på båten fanns en liten fin bar där man kunde inhandla diverse drinkar & öl för 5 dollar st (ca 30 kr). Vi blev lite lurade när vi bokade då de sa att det var BYO (bring your own alcohol) på båten, men när vi checkade in så sa de att det inte alls var BYO. Fast vi smugglade in lite ändå. Vi hade haft en liten skum lukt i vår hytt under hela resan, och jag visade det för en i crewet. Så det slutade med att de bjöd oss på hela drinknotan sista dagen ändå :)

Det blev sängen hyfsat tidigt första kvällen.

Lånad bild
Lite historia om Solway Lass:
"Built 1902 in Holland of German Steel with Timber decking as a sail powered cargo vessel. Originally named Stina. In 1905 sold and renamed to "Adolf", working in and around the Baltic and North Sea. In 1915 seized as a prize of war by the British and used as a Q-Ship during World War I. At the end of WWI, worked as a coal, produce and stone carrying vessel between Liverpool and Scottish Ports. In 1924 sold to a Scottish firm in the Solway Firth where she was renamed Solway Lass. When WWII broke out the Germans seized SL as a prize of war where she was used to supply their armed forces. During the war SL hit a mine and was badly damaged, however the Germans repaired the hull because SL was useful as a sail-powered icebreaker. After WWII SL served in the South Pacific as a Cargo Vessel. In 1983 a Sydney Businessman purchased SL in Fjii. From 1983 to 1985 SL was rebuilt and in 1988 took pride of place in the 1st Fleet re-enactment of the Tall Ships into Sydney Harbour. Late 1998 Southern Cross Sailing Adventures purchased Solway Lass from Matilda Cruises Sydney. Early 1999 remodelled for overnight 3 day & 3 night sailing holidays in the Whitsundays."

Abel Point Marina

Snart frukosttajm

DAG 2

Resan började inte jättebra, då AC:n i hytterna hade slutat fungera under natten, så det var knappt ingen som fått nån sömn den natten.  Det var säkert över 35 grader i hytterna och folk hade gått upp och sovit på däck. Hermsk natt, vilket resulterade i att man var astrött hela dagen.. Dessutom hade både jag och Claes blivit lite halvsjuka..

Idag stod Whitehaven Beach på schemat, stranden som sägs vara en av världens vackraste stränder.
Sanden på Whitehaven beach består av 98 kiseldioxid och användes till att tillverka glaset i NASAs hubbleteleskop som cirkulerar uppe i rymden. Sanden är så fin att man kan använda den till att polera smycken och putsa tänderna med. Vi fick varsin förslutningsbar plastpåse till att ha våra kameror i, då sanden tränger in i elektronik och kan förstöra den. Det är förbjudet att ta någon sand med sig, och om du försökte var det väldigt höga böter (10 000 dollar läste jag nånstans). Den enda som nånsin fått ta av sanden är NASA.

Vi började med en promenad upp till en lookout över Hill Inlet. Där tog vi massa foton sen gick vi ner till stranden för lite bad ett par timmar. Eftersom det är manet-säsong var vi tvungna att ha heltäckande våtdräkter när vi skulle bada (dock badade personalen på båten utan våtdräkt, så det är nog inte så stor chans att bli stungen av en manet ändå?).

Här steg vi i land

Hill Inlet & Whitehaven Beach

När vi kom ombord på båten igen fick en god buffélunch, sen blev det ett par öl och nån drink och slapp på båten resten av dagen.  Blev underhållna av jättestora tonfiskar och en annan söt platt fisk på natten som simmade brevid båten och käkade andra fiskar som låg och flöt på vattenytan. Riktigt häftiga :) Fick tyvärr ingen bild.

Förbereder för lian-svingning

Tillbaka i Airlie Beach

6 - 7 jan 2014

Dagen innan avfärd var vi tillbaks i Airlie Beach igen för incheckning till seglingen dagen efter. Blev att fixa med lite praktiska grejer som att fixa åksjuketabletter m.m. Hittade en jättefin camping som hette Island Gateway Holiday Park, här skulle vi bott på nyår med om vi vetat att denna var så mycket bättre än X-base!
Passade på att kolla runt lite mer i Airlie också.

Våra supergoda mackor med stekt ägg med massa parmesan & majonäs ;)

Nu var dagen äntligen kommen för seglingen. Firade med ett par glas vin innan transferbussen kom & plockade upp oss vid 18.30 för att ta oss till Abel Point Marina vartifrån båten skulle avgå. Fick också sällskap av en hel skock ankor & fåglar som var sugna på toast.

Campingen var snälla att låna ut en parkeringsplats medan vi var iväg på seglingen.

Platypus viewing

5 jan 2014

Efter ett sista morgondopp hos Wazza var det dags att åka vidare ännu en gång. Denna dagen skulle vi på utflykt till Broken River i Eungella National Park, där vi skulle försöka se platypus-djuret. Det är ett djur i vattnet som ser ut lite som en blandning mellan anka och bäver? De finns bara i Australien, och detta skulle vara bästa platsen i hela AU att få syn på en platypus. Den turen hade inte vi tyvärr. Kanske för att vi var där lite fel tidpunkt (mitt på dagen) och de syntes mest till på eftermiddan/kvällen och tidig morgon. Vi fick i alla fall se en himla massa sköldpaddor som tröst! Sen blev det en tripp till Mackay där vi tog en riktig dusch och åt på Hungry Jacks.

Eungella National Park

2 - 5 jan 2014

Då var det dags att lämna Airlie Beach och bege oss en bit neråt, då vi fortfarande hade ytterligare 5 dagar att slå ihjäl innan Whitsunday-seglingen. Vi åkte till Eungella National Park en bit inåt landet där vi campade några dagar på ett helt underbart ställe...vårt egna lilla paradis!

Först blev det en tripp till Finch Hatton Gorge, där vi efter vad som kändes som en ganska lång promenad genom skogen, badade i en iskall källa vid ett litet vattenfall som hette Araluen Falls. Det finns nog inte mycket som är så skönt som att bada i iskallt vatten när det är mellan 35-40 grader ute! Det fanns ytterligare ett vattenfall om man gick nån kilometer till men det orkade vi inte i värmen.

Finch Hatton Gorge - Araluen Falls

Bara en liten bit ifrån Finch Hatton Gorge hittade vi vårt lilla smultronställe, Platypus Bush Camp.
Detta var en camping inne i skogen, som drevs av en marijuanarökande & öldrickande gammal hippie som kallades Wazza. Skön gubbe med full koll. Han bodde i en liten "stuga" byggd i trä med 2 våningar utan väggar, med sin papegoja Rockey och hunden Dog. Campingen var visst omskriven och rekommenderad i nån känd reseguide som jag inte minns namnet på.

Campingen var väldigt enkel men det var väl det som gjorde den så speciell. Jag skulle gissa att den varit lite fräschare en gång i tiden, det hade nog inte gjorts mycket här sen den öppnade på 80-talet eller när det var :P Det fanns bara utomhus-duschar (3 väggar och ett tak - insyn från Wazzas "hus") och man fick helst inte använda schampoo och tvål för att inte förorena naturen (men det gjorde vi ändå). Det fanns riktiga toaletter men det gick bara spola ibland när de fyllts upp tillräckligt med vatten, och spola gjorde man genom att dra i ett snöre. Flera gånger satt det gröna grodor i toalettstolarna också, lite annorlunda upplevelse :P Jämte campingen rann en å, som mynnade ut i en stor pool där vi låg och badade hela dagarna. Ofta hade vi poolen för oss själva, lyxigt. Det erbjöds också nakenbad för den som ville... Där fanns 3 stora badringar som vi brukade ligga på i vattnet. Ibland fick vi sällskap av Dog som också gillade att sitta på ringarna. Wazza var inte heller någon badkruka och låg ofta i vattnet med sin egenbyggda ölhållare bestående av en badring i botten med en liten surfingbräda på och ölen högst upp. Haha. Hans papegoja var också för cool. Han gick runt lite som han ville, och han kunde prata också. Wazza hade räddat honom när han var liten och döende och behållt han sen dess.

Väldigt skönt ställe att fördriva tiden på i alla fall!

Platypus Bush Camp

Vägen ner till toa/dusch, Wazza och badet..

Duscharna

Toaletterna

Hittade denna bilden på nätet på Wazza & Rockey

Lyxmiddag med ugnbakade rotfrukter, bönor, marinerad stekt kyckling & basilkasås, allt tillagat i mästerbilen

Nyår i Airlie

29 dec 2013 - 2 jan 2014

Blev några dagar i Airlie Beach över nyår. Det är härifrån båtarna till Whitsundays utgår. Fin liten stad, med palmer, gröna kullar, segelbåtar, mysiga barer, uteställen och restauranger, massor med backpackers (och med backpackers kommer ju också fest)...

Vi tog in på X-base camping mitt i centrum. Inte den bästa campingen vi bott på (väldigt livlig) men ett plus var i alla fall deras egna restaurang & bar som var väldigt nice. Blev lite utgång dagen innan nyår så vi var lite halvtrötta på självaste nyår. Nyårsaftonen spenderades vid lagunen, och på kvällen blev det lite kina-buffe, fyrverkerier och fest.

Nyårshelgen avslutades lugnt med lite svensk kvalité!

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus